
Ad Extensions چیست؟
اطلاعات اضافی که می توان برای تبلیغات به گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغ دهنده در نمایش تبلیغ از آنها استفاده کند. این اطلاعات شامل خلاصه ای از کسب و کار آدرس، قیمت، دانلود اپلیکیشن، لینک سایت، شماره تماس برای لینک ،(review) و … است. وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا می برد.
Ad Impression چیست؟
به هر مرتبه ای که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدیدکننده ای از منبعش دیده می شود، ثبت یک
Ad Impression صورت میگیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه می گردد.
(AdSense (Google AdSense چیست؟
پلتفرم گوگل که با وبسایتهایی که قصد نمایش تبلیغات کلیکی دارند همکاری میکند و وبسایت ها از طریق نمایش تبلیغات و هدایت ترافیک به وبسایت تبلیغ دهندگان می توانند کسب درآمد کنند. صاحبان وبسایت می توانند تصمیم بگیرند که چه تبلیغی را نمایش دهند و AdSense به ازای هر کلیک روی تبلیغ، به ناشر پول پرداخت می کند.
Google AdWords) AdWords) چیست؟
یکی از برنامه های تحت مالکیت گوگل است که توسط تبلیغ دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد تا تبلیغشان در صفحات جستجوی گوگل، یوتیوب و سایر شبکه های تبلیغاتی گوگل نمایش داده شوند. ادوردز، پلتفرم اولیه تبلیغات PPC می باشد.
Affiliate چیست؟
به افراد یا شرکت هایی گفته می شوند که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می کنند که متعلق به آنها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت می کنند.
(Alt Text (or Alternative Text چیست؟
عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایت ها برای توصیف آن تصاویر به کار برده می شود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر می آید.در صورتی که کاربر توانایی لود کامل تصاویر در صفحه
وبسایت را نداشته باشد، این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده می شود. بهتر است همه تصاویر در صفحات وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند. استفاده از کلیدواژه ها در این عبارت، در بهبود رتبه صفحات جستجو موثر است.
Alexa Rank چیست؟
معیاری از ترافیک و رتبه برتری وبسایت است. شاخص الکسا هرچه کمتر باشد، نشان دهنده ترافیک بهتر
وبسایت است. این شاخص بر اساس ترافیک سه ماهه اخیر هر سایت با استفاده از دیتای جمع آوری شده از کاربران Alexa Toolbar تعیین می شود.
Artificial Intelligence) AI) چیست؟
هوش مصنوعی، بخشی از علوم کامپیوتر است که بر ایجاد ماشین های هوشمند تمرکز دارد؛ ماشین هایی که مانند انسان کار می کنند و عکس العمل نشان می دهند. هوش مصنوعی به طرز چشمگیری به دیجیتال مارکتینگ کمک می کند تا عملکراد بهتری داشته باشند.
Google Analytics) Analytics) چیست؟
جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ههای بازاریابی را آنالیتیکس می نامند. اغلب کسب و کارها برای به دست آوردن داده های مورد نیاز خود مانند ترافیک وبسایت، صفحات بازدید شده و … از ابزار Google Analytics یا اختصارا GA استفاده می کنند. در مورد اپلیکیشن ها، به دنبال کردن کاربر و تجزیه و تحلیل رفتار کاربر درون اپلیکیشن، آنالیتیکس می گویند.
Anchor Text چیست؟
کلماتی که به وسیله هایپرلینک به لینک قابل کلیک تبدیل شده اند. در سئو، anchor text یک علامت برای
رتبه بندی گوگل محسوب می شوند. در واقع، این کلمات، گوگل را از موضوع محتوایی که در آن آدرس قرار دارد مطلع می کند و گوگل به آن آدرس برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه می دهد.
App Store Optimization) ASO) چیست؟
به فرآیند بهینه سازی اپلیکیشن با هدف بیشتر، راحت تر و سریع تر دیده شدن اپلیکیشن در جستوجوهای یک اپ استور، ASO می گو یند. این فرآیند شامل رتبه بندی اپلیکیشن ها از طریق جستوجوی کلیدواژه در مارکتهای مختلف اپلیکیشنهای موبایل است.
Attribution چیست؟
ابزاری است که به بازاریابان کمک می کند تا سفر کاربر (User Journey) از ابتدا تا رسیدن به فعالیتهای کاربر در وبسایت یا اپلیکیشن پس از اتمام سفر را تحت نظر بگیرند. این کار به بازاریابان کمک میکند تا بتوانند میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی خود را اندازهگیری کنند و تغییرات لازم در جهت بهینه سازی وبسایت یا
اپلیکیشن و کمپینها را انجام دهند. با کمک Attribution میتوان فهمید که هر فعالیت کاربر از کدام کمپین تبلیغاتی یا کدام منبع بدست آمده و میزان تاثیرگذاری کدام کانال بیشتر بوده است.
Average position چیست؟
شاخصی در گوگل ادوردز که نشان میدهد تبلیغات سفارش داده شده در کجای صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشود. اگر ایهن شاخص بین 1 تا 4 باشد تبلیغات در بالای صفحه نتایج (به ترتیب در لینکهای یک و دو …) نمایش داده میشود که بهترین نتیجه است. اعداد بیشتر از پنج نشان دهنده این است که تبلیغ در پایین صفحه نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد.
Backlink چیست؟
زمانی که یک وبسایت با استفاده از کد html href به سایر وبسایتها لینک میدهد، بک لینک نامیده میشود. بک لینکها توسط گوگل برای رتبه دهی سئو سایتها مورد توجه قرار میگیرد. زیرا در صورتی که
وبسایتهای قوی به وبسایت A لینک دهند، نشان دهنده اعتبار وبسایت A است و میتوان اعتماد گوگل را جلب کند.
Banner Ad چیست؟
اولین و یکی از محبوبترین از انواع تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر و کد HTML که میتوان در وبسایتهای مختلف قرار گیرد تبلیغات بنری است. بنرها در سایزهای مختلف وجود دارند ک بهتر است از اندازههای استاندارد آن استفاده کنید.
Bid چیست؟
میزان هزینه رقابتی است که تبلیغ دهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، نصب، بازدید، ثبت نام و … توسط هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرمها قیمت خودکار پیشنهاد میکنند. علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid به صورت دستی (manually) نیز وجود دارد.
اگر این کار به صورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً (RTB (real time biding گفته میشود.
Bounce Rate چیست؟
درصدی از بازدیدکنندگان یک وبسایت است که بلافاصله پس از بازدید از صفحه بدون هیچ کلیک یا تعاملی با قسمتهای دیگر وبسایت، صفحه را ترک میکنند. وبسایتها در تلاشاند کمترین میزای نرخ پرش را داشته باشند. میزای بالای این نرخ نشان دهنده وجود مشکل در بارگذاری وبسایت یا جذاب نبودن صفحه وبسایت است. همچنین، نرخ پرش در ایمیل مارکتینگ، درصدی از ایمیلهای ارسالی است که به دلیل مشکلاتی نظیر آدرس ایمیل نامعتبر، بروز نبودن لیست و… به مخاطبان مورد نظر تحویل داده نمیشوند.
Broken Links چیست؟
لینک به صفحاتی که دیگر وجود ندارند یا به URL دیگری تغییر پیدا کردهاند. این لینکها معمولاً با خطای 404 شناخته میشوند. به علاوه، اکثر موتورهای جستجو راههایی را فراهم کردهاند تا بازدیدکنندگان در صورت مشاهده چنین لینکهایی، گزارش خرابی لینک را بدهند.
Business to Business) B2B) چیست؟
نوعی از شرکتها یا معاملات که واسط بین دو شرکت تجاری هستند و مشتریان آنها به جای اشخاص سازمانها هستند. به عنوان مثال، معامله بین یک شرکت تولیدکننده و عمده فروش یا معامله بین عمده فروش و خراه فروش از نوع B2B است. مثالی از شرکت B2B شبکههای تبلیغاتی هستند که واسط بین تبلیغ دهندهها و ناشرین تبلیغات (دو سازمان یا شخص حقوقی) هستند.
Business to Consumer) B2C) چیست؟
شرکتها یا معاملاتی هستند که واسط بین کسبوکارها و مصرف کنندگان (استفاده کنندگان نهایی محصولات یا خدمات) هستند.
Campaign چیست؟
مجموعهای از کارهای مرتبط و با هدف مشخص است. مثلا کمپینهای تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپین های مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا میشوند. در دنیای مارکتینگ
کمپینها پیامهای تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک میگذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ میکنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپینها از طریق پلتفرمهای (Ad network)، شبکههای اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرمهای آنلاین اجرا میشوند.
Customer Acquisition Cost) CAC) چیست؟
کل هزینههای فروش و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید صورت گرفته است. برای محاسبه این عدد، کل هزینههای بازاریابی در یک مدت مشخص مثلاً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان به دست آمده از این تلاشهای بازاریابی تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر ۵۰۰ هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کرادهاید و ۵۰ نفر به مشتریان شما بر اساس تلاشهای شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، ۱۰ هزار تومان خواهد بود.
Click Fraud چیست؟
نوعی از تقلبهای موبایلی است که به کلیکهای تقلبی صورت گرفته با روش های مختلف اشاره دارد. اغلب این تقلبها در کمپینهای کلیکی و نصبی اتفاق میافتند.
Content Management System) CMS) چیست؟
یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتواهای مختلف نظیر تصویر، متن، فیلم و … به کاربرانی که دانش فنی برنامه نویسی صفحات وب
را ندارند کمک میکند. این برنامه به ایجاد محتوای قابل جستجو ، فهرست بندی، بررسی مخاطبان محتوا و … کمک میکند.
Cost Per Action) CPA) چیست؟
یک مدل قیمت گذاری است که تبلیغ دهنده زمانی حاضر به پرداخت پول به شبکه های تبلیغاتی میشود که اقدام مورد نظر او (کلیک، بازدید کامل ویدئو ، پرکردن فرم، عضویت و …) انجام شود. این اصطلاح همچنین به معنی مقدار پرداخت تبلیغ دهنده به ازای اجرای هر اقدام توسط کاربران مذکور است.
Cost Per Complete View) CPCV) چیست؟
یکی از مدل های قیمت گذاری کمپین های دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ دهنده به ازای هر تماشای کامل ویدئو مبلغ مشخصی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت میکند. این نوع از کمپین برای آگاه سازی مردم از برند مناسب است، اما در انتهای ویدئو نیز میتوان دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن
تشویق میکند.
Cost Per Install) CPI) چیست؟
مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شهبکه تبلیغاتی بپردازد. استفاده از این نوع مدل قیمت گذاری برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن مورد استفاده قرار میگیرد.
Cost Per Lead) CPL) چیست؟
مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ که منجر به lead شده است میپردازد. این مقدار از تقسیم مقدار کل هزینه صرف شده در کمپینها بر تعداد lead های ایجاد شده به است میآید.
Cost Per Thousand) CPM) چیست؟
حرف M، یک شماره رومی برای 1000 است. CPM یک مدل قیمت گذاری است تبلیغ دهنده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش (impression) تبلیغ خود پول پرداخت کند. این نوع از کمپین ها برای کسب وکارهایی مناسب است که هدفشان تنها آگاهی از برند (Brand Awareness) است؛ زیرا در موفقیت کمپین هیچ
تضمینی برای اجرای عملی از سمت کاربر وجود ندارد.
Customer Relationship Management) CRM) چیست؟
شیوه ها، استراتژی ها و فناوری هایی است که شرکت ها برای مدیریت و آنالیز تعاملات و داده های مشتریان با هدف بهینه سازی روابط شرکت با مشتریان، حفظ
آنها و افزایش فروش انجام میدهنهد.سیستمهای CRM برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در کانالهای مختلف طراحی شده اند.
Deep Link چیست؟
Deep link، در واقع لینکی است یک کاربر اپلیکیشن موبایل را به طور مستقیم به محتوای مورد نظر دروی اپلیکیشن هدایت میکند و در صورتی که کاربر اپلیکیشن
را نداشته باشد، کاربر را به طور خودکار به صفحه اپ استور اپلیکیشن هدایت میکند تا کاربر بتواند اپلیکیشن را دانلود کند. deep linking برای اپلیکیشن، مانند هایپرلینک در وبسایت ها عمل میکند یک deep link میتواند کاربر را به طور مستقیم به محتوای مورد نظر در صفحه اپلیکیشن برساند، بدون اینکه نیازی به دانلود و باز کردن اپلیکیشن به طور مجزا داشته باشد. این ویژگی، منجر به تعامل بهتر کاربران با اپلیکیشن میشد.
Domain Name System) DNS) چیست؟
پروتکلی که URL وبسایت که متشکل از حروف است را به آدرس IP که متشکل از اعداد است ترجم میکند. URL برای کاربران اینترنت به یادماندنی است، اما آدرس IP برای استفاده در فضای وبسایتها مناسب است.